עד כמה מתקני החצר יכולים להשפיע על חינוך הילדים?

האם יש משהו שנשמע נפלא יותר מצליל קולם של ילדים משחקים? האושר על פניהם, והשמחה בקולם, מראים עד כמה ילדים יכולים ליהנות מהיכולת לשחק עם ילדים אחרים. לעתים קרובות, מגרשי המשחקים בשכונה, הם הבסיס לחברות שנמשכת שנים רבות.

מחקרים, הנלמדים גם במסלולי תואר ראשון בלימודי חינוך, מראים כי חברויות ארוכות טווח אינן היתרון היחיד של מגרשי המשחקים, כפי שתראו להלן.

מגרשי משחקים : היתרונות הרגשיים החברתיים , הנפשיים והפיזיים

שיפור בהערכה העצמית, בכישורי שיתופי הפעולה, במיומנויות החשיבה הביקורתית ובחיזוק המערכת החיסונית – הם רק חלק מהיתרונות הנפלאים שהופכים מנת חלקים של ילדים שמשחקים במתקני חצר הבית או מגרש השעשועים.

המשחק משפיע על ילדים באופן חיובי מבחינה רגשית, חברתית, נפשית ופיזית.

יתרונות רגשיים

המשחק בונה את ההערכה העצמית והביטחון של הילדים שמוכנים לנסות דברים חדשים. כשילדים מטפסים על המתקנים, או מתנדנדים, אלה לא בהכרח משימות קלות והן מספקות עבורם אתגר. אבל, כשהילד מתגבר על הקושי, ומצליח לעלות למעלה כשהוא מטפס על כל השלבים, או להחליק באומץ במגלשה, זה נותן לו תחושה של הערכה עצמית וביטחון. המשחק גם מספק לילדים את הביטחון לקיים אינטראקציה עם אחרים או לשחק עם עצמו.

המשחק מאפשר לילדים לחוות מגוון רגשות שלרוב אינם זמינים במצבים אחרים:

  • הדמיון מאפשר לילדים להתגבר על המציאות בדרכים המעודדות אותם להתמודד עם רגשות מפחידים.

  • משחק חופשי עם ילדים גדולים יותר עוזר לפתח כישורי חיים חיוניים כמו ספונטניות, סובלנות והומור.

  • המשחק עוזר לילדים לפתח סבלנות. במגרש המשחקים, הילד צריך לפעמים לחכות לתורו. כלומר, עליו ללמוד להתמודד מדי פעם עם תסכול ושעמום.

  • המשחק מקרב את הילד להוריו. ילדים משחקים לא רק עם החברים אלא גם עם ההורים. בקשת סיוע כלשהו כשהם מתנדנדים על מתקן משחקים בפעם הראשונה, עוזרת לייצר קשר רגשי חזק ותחושת אמון.

יתרונות חברתיים

ילדים מתרגשים לקראת המשחק גם משום שזה נותן להם הזדמנות לתקשר עם חבריהם, מחוץ לפעילויות המאורגנות בגן או בכיתה. משחק במגרש המשחקים מאפשר לילדים להכיר חברים חדשים ואף ללמוד דרכים להתמודדות עם מריבות שמתעוררות עם חברים ותיקים. ילדים המשחקים יחדיו לומדים איך:

  • לנווט ברשת חברתית מורכבת

  • להקשיב

  • לשתף פעולה

  • לשחק עם אחרים

  • להשיג עצמאות

יתרונות נפשיים

המשחק מעניק לילדים הזדמנות להשתמש בדמיון כדי ליצור לעצמם עולמות, שבהם הם יכולים להיות כל מה שבא להם. רוצים להיות פירטים? טייסים? או מכבי אש? אין בעיה! גן המשחקים עוזר לילדים לפתח ולשפר מספר כישורים:

  • מיומנויות חשיבה ביקורתית

כשילדים מרגישים שביכולתם להיות כל מה שעולה בדמיונם, זה מעודד אותם לפתח מצבים שבהם היצירתיות מעודדת אותם לשפר את מיומנויות החשיבה הביקורתית ופתרון בעיות. הם לומדים מה עובד ומה לא, כמו גם מתי להמשיך לנסות, ומתי הגיוני להפסיק.

  • הגדלת טווח תשומת הלב

משחק חופשי ממושך בחוץ, עוזר לילדים להגדיל את טווח הקשב שלהם. ילדים שקשה להם לשבת בשקט, יכולים, אחרי ששיחקו בחוץ, להתמודד טוב יותר עם משימות שדורשות תשומת לב ארוכת טווח.

  • מיומנויות מוטוריות

המשחק בחוץ מעניק לילדים הזדמנויות לבדוק את יכולות הגוף שלהם, באופן שזמין פחות כשהם בתוך הבית. הטיפוס, ההתנדנדות או החפירה בחול, כל אלה עוזרים לילדים לפתח את המיומנויות המוטוריות.

  • הזדמנות ׳לצאת מהקופסה׳

הכללים הקונבנציונליים לא שולטים שם בחוץ, במגרש המשחקים. הילדים נהנים ליצור לעצמם עולמות וכללים חדשים, בדרכים שכמעט לא ניתן לעשות בכיתה או בבית. מתקני השעשועים עוזרים לילדים להשתמש ביצירתיות שלהם, כמו להפוך את הנדנדה לחללית דמיונית הטסה מעלה, ולהנות מהכיף הטמון בעולם שהמציאו.

  • כישורי מנהיגות

כשילדים משחקים יחד במגרש המשחקים, ברוב המקרים מבצבצים מתוך הקבוצה מנהיגים טבעיים. ילד אחד מסוגל להסביר היטב את כללי המשחק, ילד אחר מצטיין בארגון הצוותים וילד נוסף בהקמת מסלול מכשולים. המשחק מאפשר לילדים שונים לפתח את כישורי המנהיגות שלהם, בזמן שהילדים האחרים מפתחים את שלהם, מצב של win-win לכולם.

יתרונות פיזיים

כאשר ילדים משחקים ונהנים מכל המתקנים המאתגרים, הם מפגינים ומשפרים את היכולות הפיזיות שלהם, וכתוצאה מכך הם הגוף שלהם מפחית שומנים, מחזק את המערכת החיסונית ומשפר את היכולת הלימודית.

מועדון לקוחות גן-גנית - הרשם לקבלת מידע על מבצעים והטבות ייחודיות